Chefens roll som kompetensutvecklare
– Arbeta aktivt med lärande i vardagen och i styrda processer
Vår kurs i kompetensutveckling utifrån chefens perspektiv bygger på modellen Synsätt, Arbetssätt och Verktyg. Den ringar in de delar som kan behöva vara tydliga och/eller förbättras för att säkerställa ett effektivt sätt att i chefsled jobba med kompetensutveckling. Både i det dagliga och kopplat till styrda aktiviteter.
Ledarskapsutbildningen utgår även från modellen 70-20-10 för att jobba fram insikter och förtydliga möjliga vägar till att stärka sitt eget arbete med att utveckla kompetens.
Vill du bli en framgångsrik ledare, driva utveckling och positiv förändring inom din organisation? Letar du efter korta kurser som fokuserar på spetskompetens och konkreta verktyg? Våra chefsutbildningar ger dig goda kunskaper inom olika områden – välj en som passar dina ambitioner och utvecklas med oss!
När ska du gå Chefens roll som kompetensutvecklare?
- När det finns behov av att stärka ledares förmåga att arbeta aktivt med lärande- både i vardagen och i styrda processer
- När chefer behöver bygga sin kompetens om lärande och förutsättningar för att skapa en stark lärkultur
- När man vill säkerställa att chefer arbetar på ett enhetligt sätt
- När man vill ge inspiration och vägledning till en förflyttning i lärkultur och arbetssätt kring kompetens och utveckling
- När man vill få en första grund kring bredare metoder och verktyg
Du lär dig bland annat
- Inledning och egna erfarenheter
- Koppling egen organisations målbild/ambition
- Synsätt på kompetens. Vad är skillnad på kompetens och utbildning? Varför är frågan så viktig just nu och hur kan vi se på individ- respektive organisationsperspektivet?
- Funktionell vs Formell kompetens. Vad betyder kompetensdefinitionen i praktiken?
- Att få upp den strategiska höjden. Vilken kompetens ska vi utveckla och hur beskriver vi den?
- Att bredda synen på utveckling
- Modellen 70-20-10 och fler metoder för lärande
- Kompetensutvecklings som process
- Chefens roll och fokus i det dagliga lärandet
- Chefens roll – en nyckel i beteendeutveckling
- Koppling styrt lärande och att se psykologin i lärandet
- OBM – Organisational Behavior Management
- Att skapa en stark lärkultur och att utveckla ett ”growth mindset”
- Avslutande caseövning kring ett kompetensområde som binder ihop innehållet och den röda tråden för dagen