Digital workshop – 8 tips för en engagerande upplevelse
Ska du hålla i en digital workshop? Här är våra 8 bästa tips för hur du ska förbereda dig och leda workshopen för att skapa engagemang hos deltagarna.
1. Förenkla
- Sträva efter tydlighet och enkelhet i process, förväntade resultat och arbetssätt. Det ökar deltagarnas förståelse.
- Att hålla en digital workshop är på många sätt som att vara “live”. Vad behöver du för att känna dig trygg i att förmedla budskapet utan omtagningar?
- Ha alltid en co-pilot. Ni är väl förberedda och uppdelade: en ansvarar för innehåll och process, den andra för teknik, chatt och breakout rooms.
2. Förbered din digitala workshop noggrant
- Att improvisera fungerar sällan under en digital workshop – det krävs en genomtänkt process, tydligt innehåll och interaktiva moment.
- För varje moment med teknik (breakouts, samarbetsverktyg, delade dokument) – ha en plan B (och kanske C) ifall något strular.
- All instruktion som visas på skärm (t.ex. i PowerPoint) bör även förberedas för att kunna skickas i chatten, särskilt inför breakout rooms.
3. Skapa interaktivitet
- Använd workshopens metodik som grund för att skapa engagemang.
- Variera formerna: helgrupp, par, mindre grupper.
- Involvera alla tidigt så att deltagarna känner varandra.
- Instruera deltagarna att använda gallerivy istället för talarevy.
- I digitalt format behöver kommunikation vara mer riktad: ställ frågor till utvalda personer, använd chatten, gemensamma dokument och verktyg som Mentimeter.
- Kommunicera att det alltid är okej att “passa” om man inte vill svara.
- Var tydlig, konkret och styr diskussioner aktivt för att passa inom den givna tiden.
- Minimera informationspresentation via PowerPoint. Skapa hellre dynamik med varierade övningar och digitala verktyg.
4. Skapa transparens under en digital workshop
- Inled varje digital workshop med att prata om det digitala formatet och hur ni kommer att arbeta.
- Kommunicera tydligt: agenda, framsteg, mål och förändringar.
- Hjälp deltagarna att följa med visuellt, t.ex. genom agendabilder eller statusmarkeringar.
- Dela med dig av vad som händer bakom kulisserna (t.ex. teknisk förberedelse, problem som uppstår, etc.).
5. Tydliggör ansvar
- Digital närvaro = full närvaro. Alla förväntas vara förberedda och engagerade trots att en digital workshop innebär att de sitter bakom en skärm någon annanstans.
- Gör deltagarna ansvariga för sin egen upplevelse: genom förberedelse, delaktighet och delning tidigt i den digitala workshopen.
- Varje individ och grupp ansvarar för att skapa en bra digital arbetsmiljö.
- Vi ansvarar också för varandras upplevelse.
- Använd gärna förarbete som grund, så deltagarna kommer in med en gemensam kunskapsplattform.
6. Skruva upp allt minst 30 %
- Under en digital workshop tappar kommunikationen sin naturliga närhet – därför måste du förstärka din energi, kroppsspråk, öppenhet och feedback.
- Bestäm att kamera på är ett måste. Undantag ges bara vid mycket dålig uppkoppling där ljudet måste prioriteras.
7. Stötta engagemang genom ditt facilitatorupplägg
- Förbered dig som vid fysisk workshop, men med ännu större fokus på tydlighet och tillgänglighet:
- Ha allt du behöver lättillgängligt (dokument, deltagarlistor, workshop-material etc.).
- Skapa en välkomnande och professionell miljö. Använd hellre en enkel verklig bakgrund än ett Teams-filter.
Din fysiska setup spelar stor roll under en digital workshop:
- Håll din digitala workshop stående för bättre kroppsspråk.
- Placera kameran så du syns från midjan och upp.
- Se till att ha bra ljussättning. Ofta krävs mer ljus än du tror!
- Undvik “grodperspektivet” – håll kameran i ögonhöjd.
- Använd fjärrkontroll/clicker om du använder slides.
8. Pauser & energizers/lekar
Kör korta pauser oftare under digitala workshops än i fysiska, helst var 45:e minut.
- Uppmuntra till fysisk rörelse, t.ex. vid byte till breakout rooms.
- Använd enkla, lekfulla “energizers” när energin sjunker, t.ex.:
– Digital high five – vänster, höger, upp, ner på skärmen.
– Pacman – gör en handrörelse från skärmens hörn, andra följer efter.
– Visste ni det?-quiz – deltagare slår av/på kameran beroende på påståenden.
– Breakmusik – första person att dela en Spotify-länk väljer musik.
– Djurleken – välj ett favoritdjur och visa det med kroppsspråk.
– Rita en kollega – i par (i breakout eller i helgrupp), rita av någon på 1 minut och dela det sen i chatten.
Utveckla din förmåga att hålla en digital workshop
Som ledare finns alltid utrymme för utveckling, oavsett om det handlar om att leda en digital workshop eller sin förmåga att kommunicera i övrigt. Våra kurser i hybridledarskap och att presentera och utbilda på distans är anpassade för att utveckla dig som ledare digital. Dessutom erbjuder vi kurser i bland annat praktisk pedagogik, effektiv kommunikation och presentationsteknik där du får verktyg som går att applicera både under en digital workshop och under presentationer på plats.