Chefens 42 samtal

Chefens 42 Samtal vänder sig till chefer med personalansvar i näringsliv, offentlig sektor, näringsliv, skola och omsorg. Chefer som har ont om tid. Chefer som våndas inför att samtala om vissa ämnen. Chefer som känner på sig att de skulle behöva samtala oftare med sina medarbetare. Chefer som vill bli mer samtalskompetenta.

Ett samtal löser inte alltid problemet
Inget samtal är lösningen på alla problem
Samtal är starten till att lösa de flesta problem

Chefens 42 Samtal är en handbok som hjälper chefen att på fem – tio minuter förbereda sig inför olika samtalssituationer. Samtal om missbruk, mobbning, kränkningar och med någon som luktar illa skapar vånda hos de flesta. När en medarbetare drabbas av sorg eller kris och mår dåligt behövs ett samtal. Att gratulera någon, uppmuntra, tala om kärlek på jobbet och visa omtanke bör förberedas så att effekten blir det önskade för båda parter.

Chefens 42 Samtal är en praktisk vägledning för hur samtal kan förberedas och genomföras.  Här finns mallar för 42 olika samtal, vad man särskilt ska tänka på och vad som kan hända i samtalet. Kortfattade beskrivningar med handfasta tips och råd är stommen i boken.

Chefens 42 Samtal finns också som hemsida där du kan ladda ner mallar för en del formella och återkommande samtal.

Nu även digitalt

Nu finns boken Chefens 42 samtal även digitalt. Boken är en uppskattad handbok för chefens alla olika typer av samtal med enkla strukturer och checklistor för såväl feedbacksamtal som korrigerande samtal och andra mer krävande samtal. Minsta antal köp av digital variant är 10 st. Se en demo av den digitala boken här.

Bokrecension från tidigare kursdeltagare:

“När vi såg boken i hyllan under kursen Ledarskap 1 – Ny som chef så skojade vi med varandra om att det vore smidigt om man bara kan slå upp rätt sida och lösa allt. Sen när jag väl slog upp boken insåg jag att det inte alls är den typen av 42 enkla knep för att lyckas som chef utan en gedigen struktur att hålla sig i inför olika situationer.

Jag tycker att upplägget med tydliga tips inför samtal av olika karaktär skapar bättre förutsättningar för mig som chef att ta tag i de samtal och möten jag vet att jag måste, men drar mig för att göra.

Frågorna inför varje samtal om “Vad kan hända?” har hjälpt mig då det är en viktig aspekt att ha med sig och som är lätt att springa förbi inför ett snabbt möte.

Jag har också tagit med mig att även de “enkla” och “snabba” samtalen behöver förberedas för att kunna nå fram till varandra. Jag har använt idéer och tankar från boken i mina samtal, men framför allt fått en större förståelse för komplexiteten i mötet mellan chef och anställd.”

Henrik Demetriades, Enhetschef
Studieförbundet Bilda Sydöst

Fysisk bok

395 kr ink 6% bokmoms. Frakt tillkommer.
Minsta antal köp för fakturabetalning av fysisk bok är 5 st.
Köper du fler än 30 böcker kan vi ge mängdrabatt. Offereras separat, kontakta bokbestallning@advantumkompetens.se

Digital bok

(pdf) 199 kr ink 6% bokmoms. Minst antal köp är 10 st.
Automatisk mängdrabatt är inlagd när du lägger varor i varukorgen.

x

Den 25 september lanserades ”Chefens 42 samtal” som är skriven av Leena Männik Styren. En praktisk handbok för alla chefer för att få stöd och struktur i de många typer av samtal som krävs av en chef som har personalansvar.

Många samtal är lätta och snabba att ta  mer i förbifarten, andra är mer krävande och med formkrav. Oavsett så kan det vara bra att vara väl förberedd och ha tänkt igenom vad som kan hända, att ha satt sin egen målformulering för samtalet , och att få hjälp med en tydlig struktur.

Med den ambitionen är boken tänkt att både skapa framgång i samtalen och ge en enkelhet i att ta de där samtalen som annars kanske lätt skjuts upp. Att utveckla förmågan att samtala effektivt är en möjlighet vi har under hela livet.

Totalt innehåller boken 42 samtal och till boken finns även ett antal  länkhänvisningar för vidare fördjupning och läsning.

Exempel på innehåll i boken är lönesamtal, målsamtal, korrigerande samtal, tacksamtal, kondoleanssamtal och krissamtal för att nämna några.

Denna bok kommer att finnas som kursmaterial på nedan utbildningar och vi har även ett speciellt koncept som är ett “Träningsläger” med skådespelare och en e-learning i kombination med boken.

Konflikthantering, Arbetsmiljö för chefer, Skräddarsydda kurser

Leena Männik Styren är leg logoped och har arbetat med kommunikation i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är verksam som utbildare, ledarskapsutvecklare och coach i både näringsliv och offentlig sektor.

Hon har under lång tid anlitats som konsult på Advantum Kompetens AB. Samtalet är Leenas främsta intresseområde i både professionella och privata sammanhang.

Leena har tidigare skrivit böckerna ”Mingel – konsten att knyta kontakter” samt ”Goda middagssamtal.”

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden

    Vill du veta mer om företagsanpassad utbildning?

    Vi erbjuder både våra befintliga utbildningar samt skräddarsydda utbildningar – anpassade utifrån era behov. 

    Boka ett förutsättningslöst möte för att se om ett skräddarsytt upplägg kan vara ett bra alternativ för er.

      Jag vill ha mötet digitalt/fysiskt*