Vad hände i världen år 2007?
I Sverige införs skattereduktion för hushållsnära tjänster, Orkanen Per sveper in och ”klimatsmart”, ”klimatångest” och ”klimathot” är ord som ökar i användning detta år. I världen uppmärksammas fallet om den treåriga brittiska flickan Madeleine McCann som blev kidnappad under sin familjs semester i Portugal.
Vad hände på Advantum Kompetens år 2007?
Vi har under åren som gått fokuserat på att skapa en unik pedagogik i klassrummen där vi på ett systematiskt sätt arbetar med tydliga ”körscheman” och varierad pedagogik. Utgångspunkten tog vi från cafémetodiken och Juanita Browns principer (se vidare år 2000).
Det som nu blir ett nästa steg är att vi paketerar och utvecklar de andra delarna i processen FÖRE och EFTER. Det vill säga inte bara jobbar med att stärka lärandet UNDER i en utbildningsaktivitet i klassrummet. Vårt arbetssätt dokumenteras i tydliga checklistor och konceptet Maximera Lärandet™ som är vår metod än i dag ser dagens ljus i en mer tydlig form. Checklistorna och arbetssättet blir en ”snackis” och vi far land och rike runt och pratar med HR-grupper om hur man i praktiken ska kunna stärka lärandet och få en effekt.
Grunden i efterprocessens delar baserar sig på OBMs teorier (Organisational Behavior Management) och skapar ett tydligt konsekvenssystem för deltagaren. Det vill säga med några konkreta aktiviteter som läggs in i EFTER-processen säkerställer vi att man som deltagare i ett program inte bara behöver vara självmotiverad till att driva sin utveckling, utan även får stöd i att chefer följer upp. Exempelvis genom feedback, coachsamtal och tydliga målstyrda aktiviteter under ett antal månader. Vi myntar begreppet ”En 1-dags utbildning behöver vara minst 1 månad lång” för att få effekt.
Vårt material köps in av många av de stora företagens HR-avdelningar och vi får många nya kunder som anammar vårt synsätt.
Vad kan vi se tillbaka på från denna tid – som vi bär med oss idag?
Maximera Lärandet™ är vår metod än i dag som stärker lärandet och grundar för en starkare effekt. I tre enkla faser FÖRE-UNDER-EFTER tydliggörs de olika intressenternas (HR, chef, deltagare) möjliga vägar och aktiviteter. Detta för att göra så mycket som möjligt för att det embryo till utveckling som skapas och väcks under en utvecklingsdag eller två, verkligen kan bli till ett bestående resultat. Materialet är idag invävt i vårt arbetssätt från start till mål. I allt från Lärportaler och startmöten till påminnelser och uppföljningar, stöd till chefer och HR m.m.
Synsättet och hela arbetssättet finns i konkreta checklistor även som metodmaterial som våra avtalskunder fritt kan använda för att snabbt implementera en stark lärkultur kopplat till utbildningar.
Vill du veta mer?
Vill du veta mer om hur vi kan stärka din organisations effekt av utbildningsinsatser och implementera ett synsätt och arbetssätt kring utbildningsinsatser som effektiviserar lärandet?
Kontakta oss för ett kort möte så berättar vi mer och ger exempel på våra checklistor. Fyll i kontaktformuläret eller skicka ett mail till info@advantumkompetens.se.