Att se ett resultat av en utbildning är önskvärt och nödvändigt för att veta att det vi gör blir till en investering – och inte landar bara som en kostnad eller rent tidsfördriv. Men att göra effektmätningar och utvärderingar kräver en del tanke, struktur och en tydlig metod.
Här ger vi dig några tips på vägen, men du är också välkommen att höra av dig med frågor om hur vår trestegsmetod för effektmätning – med kopplingar till Kirkpatrick-modellen – fungerar i praktiken. Den metoden inkluderar vi för alla våra kunder som bokar en skräddarsydd utbildning på minst två dagar.
Steg 1: Att mäta en reaktion – Lärnivå 1
Här utvärderar vi den första nivån av lärandet – själva aktiviteten och känslan kring den. En klassisk kursutvärdering alltså. Här bör man också ställa frågor om hur deltagarna tror att kunskapen kommer att komma till användning, och om de känner sig motiverade av att använda det som de har lärt sig. Känns det lätt eller svårt, viktigt eller oviktigt? Då får vi också feedback på om det finns ett engagemang till att ta tag i vidare utveckling.
Steg 2: Att mäta kunskap och insikter – Lärnivå 2
På nästa nivå i Kirkpatrick-modellen pratar vi mål och utvärdering av ren kunskap. Har vi kunnat ta till oss nya insikter och fyllt på med ren faktisk kunskap? Detta kan vi utvärdera med hjälp av rena kunskapsfrågor men också genom självskattning, i stil med ”Jag tycker mig nu kunna mer om xxxxx”. Denna typ av mätning kan vi göra i direkt anslutning till en utbildning, dock med vetskap om att om man inte repeterar ren kunskap, eller internaliserar den i sitt arbete, så är mycket glömt på några dagar.
Steg 3: Att mäta beteendeutveckling – Lärnivå 3
På denna nivå i modellen så når vi i den bästa av världar en utveckling av våra beteenden. Vi har först blivit motiverade till att utvecklas, sen fyllt på med kunskap – och om vi då börjat använda den i våra arbetsuppgifter så gör vi nu saker på ett annat sätt, med annan kvalitet eller intensitet. Att utvärdera om detta skett kan vi göra dels genom självskattningsfrågor, eller annars med hjälp av andras bedömning av våra beteenden.
Steg 4: Att mäta resultat och effekt – Lärnivå 4
Den sista nivån i Kirkpatrick-modellen är ofta den som är svårast att nå. Har nya beteenden lett till någon synlig effekt på verksamheten eller på den roll och det uppdrag deltagaren har? Ser man effekter och nya resultat av hur man nu jobbar? Denna utvärdering av en utbildning är svårare att göra då den ofta kräver en mer kvalitativ utvärdering och diskussion tillsammans, för att se om och hur resultat har skapats. Det är ofta svårt att koppla resultat och händelser lite längre fram enbart till en enskild utbildning. Resultat kan ha skapats genom flera olika aktiviteter, och saker kan ha hunnit hända som det kanske måste tas hänsyn till för att få en rättvisande bedömning och utvärdering av utbildningen.
Vill du mäta effekten och utvärdera en utbildning i din organisation?
I vår kostnadsfria artikel Att utvärdera en utbildning får du exempel från vår metod för effektmätning samt ta del av frågor som du gärna får använda dig av – som ett stöd i att ta effektutvärderingen vidare i din egen organisation.
Du får två enkätunderlag som hjälper dig med utvärderingen av utbildningen, både direkt efteråt och på längre sikt:
- Enkät 1: För utvärdering inom två veckor efter utbildningens slut
- Enkät 2: För uppföljning efter 3–6 månader
Frågorna fungerar som en guide och exempel på frågor att ställa. Du kan använda dem som de är eller anpassa dem utifrån din egen verksamhet. För vissa utbildningsinsatser kan det också behövas kompletterande verktyg – exempelvis observationsprotokoll eller beteendeutvärdering, särskilt för att mäta på nivå 3 och 4.





