SÅ JOBBAR DU MED COACHING I VARDAGEN SOM CHEF

Coaching och ett coachande ledarskap är i ropet just nu och har haft en explosionsartad tillväxt det senaste decenniet. Vi lever i en tid och på en plats där människor inte längre går till jobbet bara för att tjäna sitt levebröd. Vi går till jobbet för att bidra, utvecklas, ha roligt och känna gemenskap. Dagens arbetsplatser ställer även allt större krav på medarbetarens egen förmåga att ta ansvar och initiativ för att nå resultat.

4694418-colorful-jigsaw-puzzle4-150x150

Coaching är en metod för att skapa medvetenhet och ansvar. Att genom dialog stödja medarbetare att se och tro på sin egen förmåga och påverka sin situation genom att fokusera på möjligheter, lösningar och nya handlingar. Coaching är en samtalsmetod där du ställer frågorna istället för att ge svaren. Coaching är inte att styra medarbetaren mot din lösning – Du har inte svaren, det har medarbetaren.

Men varför agerar så många chefer som ”chef” i situationer där det skulle vara bättre att vara ”coach”? Svaret är att, när det är stressigt, så krävs det självkontroll och disciplin för att inte hoppa in och ”chefa”. Särskilt om du är resultatorienterad och målfokuserad.

Sju tips om hur man gör i vardagen 

  • Är det bråttom och det handlar om enklare sakfrågor – då kanske det helt enkelt är instruktion som fungerar bäst? Det är ingen mening med att coacha för coachandets skull.
  • Kom överens med dina medarbetare inom vilka områden de önskar coaching. Coaching lönar sig ofta på lång sikt. Sätt tydliga mål med coachingen, kopplat till prestation och resultat.
  • Tänk till på hur du skapar utrymme i din egen kalender för att kunna vara coachande och närvarande. Finns något som kan delegeras för att frigöra tid?
  • Coaching behöver inte alltid vara tidskrävande. Gör det till en vana att lägga in coachande frågor i de dagliga samtalen med medarbetare.
  • Försök att komma på dig själv när du ger svaren direkt, istället för att coacha. ”Bit dig själv i tungan” och utmana dig själv: Går detta att formulera som en fråga istället?
  • Våga släpp kontrollen. Du kanske inte får exakt de svaren eller den lösning som du tänkt dig. Men vem vet, i vissa fall kanske resultatet till och med blir bättre än din egen lösning…
  • Sök aktivt efter situationer där du kan agera coach – så blir det till slut en god vana att coacha!

Ditt mål som coach ska vara att göra dina medarbetare framgångsrika i sina roller, och att utvecklas som människor. Om de lyckas så når du dina mål.Och dessutom får du en mycket positiv och motiverad stämning i gruppen.

Lycka till!


Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden