Avfall Sverige har ett stort utbud av utbildningar i olika form och inriktning för sina medlemmar som genomförs av rådgivare/specialister på olika områden.
Många av utbildningarna har tidigare genomförts till stor del som klassrumsträning. Givet de nya förutsättningarna som kom med Coronaviruset våren 2020 ställde man snabbt om till att utbilda digitalt/på distans. För att säkerställa kvalitén på utbildningarna såg man ett behov av stöd i att genomföra de olika utbildningarna på bästa sätt på distans med digitala medel.
Hur såg lösningen ut?
Advantum Kompetens genomförde en variant av den öppna utbildningen Att utbilda på distans på en dag. Innehållets fokusområden och tekniken som användes anpassades för att motsvara förutsättningarna som utbildarna på Avfall Sverige arbetar under. Advantum Kompetens har lagt upp utbildningen på ett sätt som erbjuder ett metalärande. Det innebär att utbildaren under dagens gång ”lever som de lär” och exemplifierar olika arbetssätt och tips genom sitt eget agerande. Det gäller även tanken om att arbeta med lärprocesser. Deltagarna delades upp i lärpar för att kunna arbeta aktivt med att följa upp och stötta varandra efteråt.
Vad blev resultatet?
Kunskaperna och verktygen vi fick har vi omsatt i praktiken redan nu. Utbildningen kom precis i rätt tid så vi är tacksamma att Advantum Kompetens kunde ordna med utbildning på det datum som vi behövde med mycket kort varsel. Vi tog med oss många olika delar som att arbeta med förberedelser, pedagogiskt tänk och strukturerade körscheman. Vi har tagit fram vår egen mall för körscheman som vi använder i planeringen av våra utbildningar. Den viktigaste frågan i omställningen till digitala genomföranden är att tänka över målet med varje moment av en utbildning för att kunna välja rätt metod. Det hade vi inte på plats innan.
Våra utbildare säger att de känner sig tryggare i förberedelserna inför digitala utbildningar. Tekniken kan fortfarande skapa stress men vi tror att det löser sig med större vana. Vi tar alla chanser till att träna på det tekniska i våra egna interna möten. Det varierar vem som får i uppdrag att förbereda och genomföra våra interna möten på Zoom.
Vi har själva fortsatt att lära av varandra genom att arbeta vidare i Lärpar, delta på varandras utbildningar och ge varandra feedback.
Vad ser ni för bestående resultat?
Våra medlemmar har redan tidigare önskat mer digitala genomföranden. De finns ju över hela Sverige så det har varit mycket resor för både våra utbildare och våra deltagare beroende på kursort. Vi kände oss inte redo men med Corona och efter stöd i den här utbildningen så är vi i full gång och det rullar på. Vi har fått ett fantastiskt gensvar på att vi erbjuder våra utbildningar digitalt och utbildar som aldrig förr. Det digitala klassrummet är här för att stanna och vi kommer att fortsätta med digitala utbildningar.
Varför valde ni Advantum Kompetens?
Vi kontaktade Advantum Kompetens kring det här behovet då vi har avtal och ser Advantum som vår självklara utbildningsleverantör. Vi har gått många olika utbildningar via Advantum Kompetens tidigare. Tex, Praktisk pedagogik, Att leda workshops, Presentationsteknik och Retorik. De har alla varit viktiga kunskapshöjande aktiviteter för att höja vår kompetens så att vi därmed kan leverera kvalitet med professionalitet till våra medlemmar och övriga samhällsaktörer.