Arbetsförmedlingen erbjuder anställda stöd i att leda andra

Vad var utmaningen?

Sommaren 2021 gick Arbetsförmedlingen ut med en upphandling kring utbildning i att Leda utan att vara chef. I den pågående omorganisationen fanns många personer med ledande funktioner utan chefsbefogenheter och man ville erbjuda dem stöd i att leda andra.

Advantum vann upphandlingen och har sedan januari 2022 genomfört 17 grupper och fler finns inbokade.

Hur såg lösningen ut?

Advantum Kompetens erbjuder ett upplägg som består av fyra heldagar fördelat på två steg. Hela programmet genomförs på distans för att möta Arbetsförmedlingens geografiskt spridda organisation. Lärresan börjar med ett startwebbinarium där deltagarna får en genomgång av hur processen kommer att gå till, vad mål och syfte är samt vad de har för uppgifter att göra innan första steget på utbildningen. Detta är också ett tillfälle att testa tekniken på distans så att ingen utbildningstid spills på teknikutmaningar.  Deltagarna får sedan tillgång till förberedande uppgifter via Lärportalen™ där de hittar en förenkät, en reflektionsuppgift, vägledning för hur de ska ta till sig så mycket som möjligt av utbildningen samt kursmaterialet. Det är också där de senare hittar hemuppgifter, efterenkät och sitt intyg.

Innehållet i de två utbildningsdagarna erbjuder en bred verktygslåda för att leda utan chefsbefogenheter. Ungefär som Advantums öppna utbildning Ledarskapsutbildning för teamledare. I jämförelse med den öppna utbildningen får Arbetsförmedlingens deltagare ett förhöjt fokus på förändringspsykologi och förutsättningarna med distansarbete. I upplägget finns också en e-learning i Effektiva möten.

Kommentarer från deltagare

“Det var bättre än väntat (att delta på distans). Det kan bero på att utbildningsledaren var inkluderande under utbildningen. Det kändes nästan som att man var på plats och inte på digital utbildning.”

“Grymt bra utbildning. Både innehåll och utbildningsledare.”

“Bra förpackad information.”

“Bra upplägg, bra blandning av teori och praktiska övningar. Mycket bra utbildningsledare.”

Vad ser ni för resultat i dag?

Det vi kan märka är att utbildningen har gott rykte internt på Arbetsförmedlingen och efterfrågan är fortsatt stor på att få stöd i att leda andra. Grupperna fylls på så snart vi släpper ett datum. Vi har en plan att följa upp effekt och resultat när vi summerar de 25 första utbildningstillfällena. Utvärderingarna som görs direkt vid avslutad utbildning är ofta väldigt fina. En genomsnittlig skattning över 4 av 5 möjliga.

Hur jobbar ni vidare med ert lärande?

Vi har väldigt många medarbetare som har gått det här programmet nu och det varierar mellan individer hur de arbetar med att omsätta verktygen i praktiken. Vi har en planerad uppföljning för att kunna se effekter av utbildningen över lite längre tid.

Varför valde ni Advantum Kompetens?

I upphandlingen gjorde vi en bedömning av kvalitet i förhållande till pris. Advantum Kompetens landade på bäst bedömning.

 

Känner du igen dig och din organisation i utmaningen? Kontakta oss på info@advantumkompetens.se för ett förutsättningslöst möte där vi pratar om din organisations behov och målbilder. Du får ett konkret förslag – kostnadsfritt.

Om företaget

Arbetsförmedlingen är en svensk statlig förvaltningsmyndighet, som sorterar under Arbets­marknads­departementet och ansvarar för offentlig arbetsförmedling och arbetsmarknadspolitisk verksamhet. Arbetsförmedlingens huvudkontor ligger i Solna utanför Stockholm.

Örjan Bengtsson

Kvalificerad handläggare, Förvaltningsansvarig – Att leda utan att vara chef. HR-avdelningen, enheten Kompetensförsörjning.

Fler kundcase

– Förbättrad presentationsförmåga efter utbildningsinsats Vad var bakgrunden? Ambientos konsulter genomför presentationer och redovisningar i många olika situationer och miljöer. För att säkra att vi och våra kunder får ut maximal effekt...
– Skräddarsytt ledarskapsprogram med fokus på balans i livet Vad var utmaningen? När vi satte ihop ett nytt ledarprogram med start hösten 2022 tänkte vi göra mycket själva men ville ändå få...
Vad var utmaningen? Under vintern 2020 upphandlade Stockholm Exergi en samarbetspartner kring ledarutveckling, och specifikt kring Leda utan att vara chef. Det fanns ett stort antal ledare utan personalansvar som behöver få...
Vad var utmaningen? Butiks- och hotellchefer på Sabis är engagerade och målfokuserade och de lägger ner mycket av sin arbetstid på den så viktiga operativa vardagen. En vardag som kan vara svår...
Vad var utmaningen? – Uppdragsledarna hos oss har saknat en formell ledarskapsutbildning på samma sätt som våra chefer med personalansvar får i dagsläget. De leder utan att vara chef och behöver få...
Vad var utmaningen? – Året var 2012 när vi insåg att vi hade många chefer som hade ett stort ansvar men att få av dem hade någon formell utbildning inom ledarskap. Eftersom...
Vad var utmaningen? Sommaren 2021 gick Arbetsförmedlingen ut med en upphandling kring utbildning i att Leda utan att vara chef. I den pågående omorganisationen fanns många personer med ledande funktioner utan chefsbefogenheter...
Vad var utmaningen? Mia Malmgren är kanslichef sedan fem år på Socialdemokraterna i Stockholm. En stor del av hennes jobb är som utvecklingsledare och att ansvara för organisations- och ledarutveckling. Organisationen jobbar...
Vad var utmaningen? Mercur Solutions inledde hösten 2022 en satsning i att förstärka företagets systematiska arbetsmiljöarbete. Att kompetensutveckla samtliga chefer i arbetsmiljö var en viktig åtgärd i det arbetet. Det var också...

Kontakta mig!


    Kontakta mig helst via

    Nyhetsbrev

    Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden

      Vill du veta mer om företagsanpassad utbildning?

      Vi erbjuder både våra befintliga utbildningar samt skräddarsydda utbildningar – anpassade utifrån era behov. 

      Boka ett förutsättningslöst möte för att se om ett skräddarsytt upplägg kan vara ett bra alternativ för er.

        Jag vill ha mötet digitalt/fysiskt*