Diplomerad Kompetensutvecklare
– Kompetensutveckling från A–Ö
Vi har skapat ett unikt program för dig som arbetar med kompetensutveckling i någon roll. Som inköpare, som utbildare eller som HR strateg, personalchef eller konsult. Programmet genomförs digitalt i åtta steg som sedan avslutas med ett diplomeringsscase i klassrum under en dag. Ett diplomeringsprogram på 55 timmar totalt.
Varje pass är 3 timmar långt och genomförs via Teams där vi går igenom modellsynsätt och teori, skapar insikter och delar erfarenheter. Efter varje steg görs hemuppgifter i lärtriader där grupper om tre arbetar vidare och praktiserar kunskaperna i tydliga steg.
Efter de åtta stegen träffas ni i gruppen live för den casebaserade examensdagen där ni redovisar och får feedback på er examensuppgift.
Datum
HT 25
Steg 1: Grunden | 16 sep | 13.00-16.00 |
Steg 2: Målstyrd kompetensutveckling | 8 okt | 13.00-16.00 |
Steg 3: Metodval och process – 70-20-10 | 23 okt | 13.00-16.00 |
Steg 4: Kalkyl och ROI – effektmätning | 13 nov | 13.00-16.00 |
Steg 5: Lärkultur och pedagogik | 2 dec | 13.00-16.00 |
Steg 6: Blandat lärande – e-learning | 17 dec | 13.00-16.00 |
Steg 7: Att analysera behov och påverka till beslut | 13 jan | 13.00-16.00 |
Steg 8: Den röda tråden | 4 feb | 13.00-16.00 |
Examenscase | 17 feb | 09.00-17.00 |
VT 26
Steg 1: Grunden | 15 jan | 13.00-16.00 |
Steg 2: Målstyrd kompetensutveckling | 28 jan | 13.00-16.00 |
Steg 3: Metodval och process – 70-20-10 | 11 feb | 13.00-16.00 |
Steg 4: Kalkyl och ROI – effektmätning | 3 mar | 13.00-16.00 |
Steg 5: Lärkultur och pedagogik | 26 mar | 13.00-16.00 |
Steg 6: Blandat lärande – e-learning | 14 apr | 13.00-16.00 |
Steg 7: Att analysera behov och påverka till beslut | 5 maj | 13.00-16.00 |
Steg 8: Den röda tråden | 28 maj | 13.00-16.00 |
Examenscase | 17 jun | 09.00-17.00 |
Du lär dig bland annat
- Grunden
- Synsätt på kompetens och utveckling
- Kompetensutveckling och systematik
- SIS – standard
- Kompetenspolicy
- Analys och planering
- Målstyrd kompetensutveckling
- Att skapa grund för mätbarhet och analys
- Att hitta mätpunkter och se helheten
- Olika typer och nivåer av mål
- Att beskriva utveckling så att den går att mäta
- Metodval och process – 70-20-10
- Vilka metoder kan vi använda oss av?
- Hur kan olika metoder skapa olika resultat?
- 70-20-10 modellen ger vägledning
- OBM – en viktig nyckel i att styra mot resultat
- Kalkyl och ROI – effektmätning
- Hur kan vi säkerställa ett resultat?
- Var mäter vi av en effekt?
- Hur mäta utveckling?
- När, hur, vem?
- Metod
- ROI och kalkyler
- Lärkultur och pedagogik
- Vad krävs för att vi ska vilja utmana oss och utvecklas?
- Psykologisk trygghet och lärande i grupp
- Att förstå hjärnans principer och våra rädslor
- Att skapa lärpass och vilja
- Blandat lärande – e-learning
- Digitala metoder att blanda upp med
- Att tänka på med e-lärande
- Flippade klassrum i praktiken
- Distribuerade målstyrda lärresor
- Att analysera behov och påverka till beslut
- OKBR – modell för kartläggning
- Frågornas kraft
- Att kartlägga och säkra alla faktorer
- Att sälja in och påverka
- Att visualisera och ”se” lösningen
- Den röda tråden
- Summering och repetition av tidigare steg