Målstyrning inför det nya året

Nytt år och nya tag. En tid då många tänker på hur de ska spendera mer tid på gymmet, springa längre sträckor i skogen och kanske klämma in ett Vasalopp eller en Vätternrunda. Själv tänker jag på målstyrning! Faktiskt! Och något filosofiskt: Tänk om Sveriges alla företag och organisationer började jobba på ett mer systematiskt sätt med att sätta, bryta ner och följa upp mål – vad skulle hända?

Det känns ju alltid lite extra när ett nytt år är här och kalendern fortfarande är någorlunda gles och känslan av skolstart infinner sig. Vi lever ju även i näringslivet ganska mycket utifrån ett terminstänk: fram till jul och sen fram till midsommar, och sen till jul igen. Det nya året och den nya terminen har ofta en viss dragningskraft åt att ta tag i saker. Vi säger ”nu ska det ske” och ”detta år så gäller det att…” Känns det igen?

Oavsett om det blev några nyårslöften eller inte så brukar många projekt och ansatser till förbättringar starta i januari och det är mycket som ska rymmas på dessa 365 dagar, eller ännu färre om vi bara räknar arbetsdagar. Hur ser din egen planering ut? Har du tittat i backspegeln och reflekterat över det år som gått? Vad blev bra? Vad kan göras bättre? Vad bör göras nytt och på annat sätt?

Att reflektera och dra lärdom av det gångna året är nog så viktigt innan vi ger oss i kast med det nya, men kanske det är än viktigare att se framåt och i den processen arbeta med systematiskt målstyrning. Finns tydliga mål och strategier för det kommande året? Och finns tydliga kopplingar till dessa i utvecklingssamtal och på möten? Finns styrning och nyckeltal i det dagliga arbetet som gör att avvikelser från målbilden går att identifiera?

Det är många delar som ska hållas samman och många personer som ska samverka för att få en målbild att gå i lås och nås innan året är slut. Men med bra styrning går det lättare. Det finns verktyg som gör att det blir något lättare att styra och skapa bra förutsättningar. Bra målkort och mallar för utvecklingssamtal är ett par exempel.

Jag kan dock tycka att det fortfarande är försvinnande få organisationer som arbetar systematiskt med målstyrning; som bryter ner verksamhetsmål till individnivå; som har mallar för utvecklingssamtal som stöttar styrning och som kopplar kompetens och utvecklingsinsatser till hur målen ska uppnås. Kanske det sistnämnda ändå sticker ut som det område som är allra mest eftersatt. Få företag ser till så att målstyrning och verksamhetens behov och kompetensutveckling går hand i hand.

Så, hur skulle det gå då? Om Sveriges alla företag och organisationer började jobba på ett mer systematiskt sätt med dessa frågor? Skulle det göra att fler resultat och mål nåddes under året? Skulle vi lyckas infria våra nyårslöften och stolt kunna konstatera vid nästa års tillbakablickande att vi faktiskt nått våra mål? Jag är helt övertygad om det. Att öka en förmåga att utföra en uppgift bör ju rimligen leda till att vi bättre kan prestera och nå mål.

Tänk vad spännande det vore om vi kunde bidra till en riktigt stark utveckling på detta område. Jag tror att det skulle kunna ge både nationalekonomer och företagsledare en positiv överraskning. Det ryms helt säker en stark kraft i att systematisera dessa områden. Låt oss tillsammans se till så att det blir just det här året som blir målstyrningens år!

/ Maria Scullman – VD


Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden