Att kontinuerligt utveckla kompetens är en överlevnadsfaktor i alla organisationer. Att få kompetensutvecklingen att gå i samklang med verksamhetens behov genom strategisk kompetensförsörjning – eller talent management blir allt viktigare i dagens föränderliga värld. Utbildningen ger konkreta metoder och verktyg för att få det operativa utvecklingsarbetet att gå i samklang med strategier och mål, i tydliga processer.
Att se kompetensutvecklingen som ett nav i verksamheten är utgångspunkten under utbildningen. Själva definitionen av kompetens och kompetensbegrepp är central och utgångspunkten under utbildningen är standarden inom SIS och dess definitioner. Case och övningar ger insikter som kan tas till egen vardag.
Vi har skapat ett unikt program för dig som arbetar med kompetensutveckling i någon roll. Som inköpare, som utbildare eller som HR strateg, personalchef eller konsult. Programmet genomförs digitalt i åtta steg som sedan avslutas med ett diplomeringsscase i klassrum under en dag. Ett diplomeringsprogram på 55 timmar totalt.
Varje pass är 3 timmar långt och genomförs via Teams där vi går igenom modellsynsätt och teori, skapar insikter och delar erfarenheter. Efter varje steg görs hemuppgifter i lärtriader där grupper om tre arbetar vidare och praktiserar kunskaperna i tydliga steg.
Efter de åtta stegen träffas ni i gruppen live för den casebaserade examensdagen där ni redovisar och får feedback på er examensuppgift.
Datum
VT 25
Steg 1: Begrepp och synsätt på kompetens | 16 jan | 13.00-16.00 |
Steg 2: Målstyrd kompetensutveckling | 4 feb | 13.00-16.00 |
Steg 3: Lärandets principer och psykologi | 19 feb | 13.00-16.00 |
Steg 4: Effektivt lärande i olika form | 12 mar | 13.00-16.00 |
Steg 5: Att skapa en stark lärresa – process över tid | 27 mar | 13.00-16.00 |
Steg 6: Metodval och pedagogik | 10 apr | 13.00-16.00 |
Steg 7: OBM- att stärka lärandet och chefens roll | 29 apr | 13.00-16.00 |
Steg 8: Att mäta och utvärdera resultat | 21 maj | 13.00-16.00 |
Examenscase | 18 jun | 09.00-17.00 |
HT 25
Steg 1: Begrepp och synsätt på kompetens | 16 sep | 13.00-16.00 |
Steg 2: Målstyrd kompetensutveckling | 8 okt | 13.00-16.00 |
Steg 3: Lärandets principer och psykologi | 23 okt | 13.00-16.00 |
Steg 4: Effektivt lärande i olika form | 13 nov | 13.00-16.00 |
Steg 5: Att skapa en stark lärresa – process över tid | 2 dec | 13.00-16.00 |
Steg 6: Metodval och pedagogik | 17 dec | 13.00-16.00 |
Steg 7: OBM- att stärka lärandet och chefens roll | 13 jan | 13.00-16.00 |
Steg 8: Att mäta och utvärdera resultat | 4 feb | 13.00-16.00 |
Examenscase | 18 feb | 09.00-17.00 |
Advantum HR – Marknadens mest efterfrågade HR-utbildningar
Vi erbjuder ett brett programutbud inom arbetsrätt, arbetsmiljö och HR. Oavsett om du är ny i din roll, behöver fördjupa dina kunskaper eller vill få inspiration hittar du alltid något som passar dig. Genom att ha rätt kunskap undviker du dyra misstag och skapar en attraktiv och trygg arbetsplats.
Våra utbildningar är alltid praktiskt inriktade och kopplade till situationer som du möter i din vardag. Vi samarbetar med några av Sveriges främsta experter som har lång erfarenhet inom sina områden.
Välkommen till en praktisk utbildning i grundläggande arbetsrätt för dig som är chef, arbetsledare med personalansvar, HR-medarbetare eller för dig som arbetar med arbetsrätt i andra funktioner inom företaget.
Som chef eller arbetsledare med personalansvar kan det vara svårt att veta vilka personalfrågor som är arbetsrättsligt reglerade och vilka skyldigheter/vilket ansvar man har som arbetsgivarrepresentant. Den här utbildningen hjälper dig att förstå vilket ansvar du har som chef samt vilken roll och ansvar medarbetare respektive facket har i olika frågor.
Du ökar din kunskap och får konkreta verktyg inom de viktigaste och vanligaste delarna inom området så att du kan känna dig tryggare i din roll som chef och arbetsgivarrepresentant och därmed undvika felbeslut och kostsamma misstag när det gäller personalfrågor. Som en seriös och professionell arbetsgivare.
Under dagarna får du lära dig hantera frågor om att anställa, vad som gäller under anställningen samt att avsluta anställningar. Vi går också igenom kommande förändringar inom LAS.
Utbildningen varvar korta teoripass med övningar och case från verkligheten samt under eftermiddagen dag två jobbar vi med ett aktuellt AD-fall där halva gruppen agerar arbetstagare och andra halvan arbetsgivare. Praktiska checklistor och mallar ingår.
– grunden i ett hälsofrämjande ledarskap
Som chef eller arbetsledare har du ett arbetsmiljöansvar och du måste ha god kunskap i arbetsmiljö. Det är viktigt att känna till lagar och regler men också att kunna stimulera och skapa ett bra arbetsklimat.
Under utbildningen uppmärksammas arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön utifrån både sociala, fysiska som psykiska arbetsförhållanden. I och med den så kallade Krokomdomen och Arbetsmiljöverkets nya föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) kommer alla tre benen att avhandlas.
Vi går även igenom i detalj de regler som hanterar s.k. uppgiftsfördelning och under vilka förutsättningar som ansvar som följer med att en medarbetare har en anställning.