Ordlista kompetensbegrepp
Kompetens
Förmåga och vilja att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter.
- förmåga = kunna utföra i praktiken – att göra
- vilja = attityd, engagemang, mod och ansvar
- kunskap = fakta och metoder – att veta
- färdigheter = erfarenhet, förståelse och omdöme att omsätta kunskap
Organisatorisk kompetens
En organisations samlade kompetens, och förmåga att inom ramen för organisationens processer och system utföra en uppgift
Kompetensförsörjning
Process i organisationen för att fortlöpande säkerställa rätt kompetens för att nå verksamhetens mål och säkerställa organisationens behov
Kompetensutveckling
Aktivitet för att bredda/höja individers och gruppers kompetens.
Strategisk kompetens
Att koppla ihop kompetensutvecklingen med verksamhetens behov och målbilder och i en tydlig process sörja för att man i alla led och i varje situation utvecklar och styr sin kompetens utifrån dessa krav.
Kompetenspolicy
Organisationens övergripande avsikter och inriktning avseende kompetensförsörjning, formellt uttalade av högsta ledningen.
Kompetensgap
Skillnaden mellan kompetensbehov och befintlig kompetens
Kompetensförsörjnings-aktiviteter
Aktiviteter för att säkerställa kompetens. Till exempel kan detta vara: utbildning, rekrytering, inhyrning, uthyrning, avveckling, övertagande av verksamhet, samgående.
Utbildning
Aktivitet för att fylla på kunskap och insikter, och påbörja en kompetensutveckling . *
(*Med kompetens enligt definitionen ovan handlar kompetens om att GÖRA och en utbildning leder inte med automatik till att varaktigt GÖRA saker men kan påbörja en sådan resa genom insikter, kunskaper och visst mått av färdighetsträning och motivationspåverkan)
Employer branding
“Att bygga en arbetsgivaridentitet mot kompetensmarknaden och att skapa en relation med de personer man önskar attrahera, rekrytera, utveckla och behålla”