Kompetens – Modellsynsätt

Ordet kompetens är mångfacetterat. Det finns hundratals definitioner på ordet som sådant. En vedertagen definition finns i SIS Standard för Kompetensförsörjning SS624070:

“Förmåga och vilja att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter.”

  • förmåga = kunna utföra i praktiken – att göra
  • vilja = attityd, engagemang, mod och ansvar;
  • kunskap = fakta och metoder – att veta
  • färdigheter = erfarenhet, förståelse och omdöme att omsätta kunskap

Den täcker in såväl personliga förmågor och motivation som de erfarenheter som personen tillskansat sig. Den sätter även tyngdpunkten på själva tillämpningen – det vill säga att GÖRA något. Det handlar med andra ord om observerbara beteenden när vi definierar kompetens enligt ovan.

Formell eller funktionell kompetens

Ett annat sätt att utveckla kompetensbegreppet och göra en vidare definition är att definiera kompetens som funktionell eller formell. Den formella kunskapen är det som vi oftast har med i vårt CV. Det är utbildningar vi gått, erfarenheter och meriter vi tillförskansat oss. Den funktionella kompetensen är det vi har fokus på i definitionen ovan, det vill säga det vi GÖR. Här spelar vår attityd och vilja men även personliga egenskaper in. De formella kunskaperna och meriterna är en del av vår funktionella kompetens.  En bild kan beskriva sambanden på följande sätt:

Figur 1: Funktionell kompetens – ett resultat av många delar

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden