EQ, förkortning för Emotional Quotient, “emotionell kvot” (jfr. IQ, intelligenskvot) är ett mått på en persons förmåga när det gäller att kunna handskas med egna och andras känslor, ha relationer, motivera sig själv och vara empatisk. Benämns även som social kompetens/ social intelligens/kompetens.
Social kompetens handlar om en individs förmåga att samspela med andra personer. Att fungera väl i olika sociala situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka med andra personer
Den första nyckeln i social kompetens är att snabbt kunna skapa en kontakt med andra människor. Snabbheten är givetvis inget självändamål, utan är endast en framgångsfaktor. Den som i ett socialt sammanhang (t ex på en fest) snabbt etablerar relationer eller kontakter kommer helt enkelt “före” andra till relevanta relationer. Snabbhet definieras här i följande komponenter:
Skapa intresse hos motparten – bli intressant i dennes ögon
Kommunikation utan konflikt – föra dialogen mot samförstånd
Skapa förtroende – ge intryck av att andra kan förlita sig på en
När vi väl skapat en kontakt gäller det att använda den för ett ömsesidigt utbyte. Vi behöver med andra ord ha förmåga att hålla kommunikationen vid liv, och skapa ett utbyte som ger en fortsättning på den skapade relationen.
En socialt kompetent person kan möta andra med öppna ögon och agera tillsammans med dem och hävda sin egen ståndpunkt i olika frågor – men ändå hålla öppet för andra åsikter.
Social kompetens kan sammanfattas med följande områden i kommunikationsförmåga:
Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden Genom att fylla i formuläret nedan godkänner jag att Advantum Kompetens AB lagrar och bearbetar mina uppgifter enligt sin policy.
Vill du veta mer om företagsanpassad utbildning?
Vi erbjuder både våra befintliga utbildningar samt skräddarsydda utbildningar – anpassade utifrån era behov.
Boka ett förutsättningslöst möte för att se om ett skräddarsytt upplägg kan vara ett bra alternativ för er.