Dag 3 och 4 avklarade
I steg 2 har vi pratat Att fånga upp behov, skapa process och rätt lösning för att sedan sälja in och skapa gehör för lösningen. Hör vår testpilot Anita Nässén, utvecklingsledare på Vård- och omsorgsförvaltningen i Örebro kommun, själv berätta om sin upplevelse av dagarna.
Innehåll
Dag 3 – Att fånga upp behov, skapa process och rätt lösning
Vilka frågor behöver vi ställa för att fånga upp rätt behov? Vi tränar på att hitta kärnan i själva behovet och att säkra att alla perspektiv fångas upp. Hur hittar vi en effektiv lösning? Vilka metoder fungerar för vilka utmaningar? Målet är centralt för att veta om det löser problemet. Att formulera mål baserat på kompetensbehov.
- Aktivt lyssnande – hur lyckas vi?
- Frågetekniker – att komma åt det ”verkliga behovet”, skapa insikt och påverka
- Behovsanalys – ”Spinmodellen”
- Att formulera och ställa behovsfrågor för att säkra alla relevanta perspektiv
- Att skapa process och aktiviteter över tid
- Vilka metoder kan åstadkomma vilket resultat
- Att ta hänsyn till olika målgrupper och intressenter
- Att koppla mätmetoder och uppföljning till lösningen
Dag 4 – Att sälja in och skapa gehör för lösningen
Även om lösningen är ”rätt” och på alla sätt väl beskriven kan det krävas en införsäljning och argumentation för att få den att bli förstådd hos beställaren. Hur presenterar vi en lösning? Vad är viktigt att trycka på? Vilken är målgruppen? Hur mycket av argumentationen gör vi i ekonomiska termer? Hur tydliga är vi med ansvarsfördelning, återkoppling och villkor för resultat?
- Att argumentera för en lösning och påverka till beslut
- Att visa på andra alternativ – scenariobeskrivningar av att exempelvis inte göra något
- Visualisering av förslag – tydlighet i tid och omfattning
- Att visualisera och argumentera i ekonomiska termer
- Att analysera målgruppen. Hur kan vi påverka olika typer av beteendestilar till beslut?
- Att bemöta invändningar