Hur tar vi till oss kunskap på bästa sätt?

Efter några intensiva dagar på Bokmässan i Göteborg kan jag reflektera över att det finns många som intresserar sig för böcker och kunskap i alla dess former. Boken är inte död om någon nu trodde det! Däremot gör teknik och digitalisering att det dyker upp nya former för hur böcker skrivs, förläggs och distribueras. De gamla kanalerna ersätts av nya. E-boken och surfplattor gör läsandet digitalt. Det går dessutom att printa on-demand, och med en enkel programvara kan gemene man ge ut sin egen bok utan vare sig förläggare eller kunskap om design och tryck.

Jag själv har alltid dragits till böcker, helst faktaböcker. Bokhyllorna svämmar över, nattygsbordet dignar och hela världen är full av kunskap att ta till sig. Men jag hinner inte med i den takt det ges ut nya spännande böcker. Så resultatet blir ofta att jag halvvägs in i en bok hoppar över till nästa, och nästa och nästa….

Därför funderar jag över om det inte är dags för någon slags intravenös lösning? Att helt enkelt tanka in kunskapen istället för att läsa eller lyssna sig till den. Tänk så mycket fortare det skulle gå. Och vilka möjligheter som skulle öppna sig. Usch så tråkigt tänker säkert någon. Ja visst – men vad spännande och vad klok man skulle kunna hinna bli!

Liknande funderingar brottas jag med dagligdags när det gäller snabbhet i överföring av kunskap i klassrum och via e-learning. Det har alltid varit en drivkraft och jag tror att det går att göra en hel del till på det här området. Advantum Kompetens har förvisso skapat mycket genom vår process och metod Maximera Lärandet™. Tekniken har också bidragit med lösningar. Vi kan idag jobba ”blended” (lärande i olika former och med olika tekniker) och göra rätt sak på rätt sätt. Att använda klassrumstid till träning och att använda datorer och teknik för att överföra ren information och kunskap till exempel. Jag hoppas dock att vi kommer kunna medverka till en ännu mer förfinad form av kompetensutveckling i nästa fas. En form som gör att vi kommer till version 2.0 av både ”flip the classroom” (information innan man ses i klassrum och klassrum används för träning) och ”speed-learning”. Kanske når vi i denna fas inte till det intravenösa lärandet. Inte ännu. Men om vi kan tänka utanför boxen så kan vi nog komma allt närmare. Skam den som ger sig.

/Maria Scullman – VD


Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden