Att veta och att göra – är två helt olika saker

Hur många gånger har vi tänkt en sak – och gjort en annan. Vetat att vi borde – men inte fått det gjort. Agerat på något helt annat än det som var avtalat eller det vi hade kunskaper om.  Att vi kan något är inte samma sak som att vi gör. Varför är det så?

Vi styrs av konsekvenser

I korthet handlar det om att vi styrs av det som händer oss när vi agerar, de konsekvenser som vårt handlande medför. Låt mig ta ett exempel: Du har kanske just lärt dig att det är bra att dra ned på mängden socker. Rätt vad det är hittar du dig själv i bersån på sommarkalaset ätandes både en och två gräddbakelser i alla fall. Varför? Jo för att just där och då – på kort sikt –  ger det dig positiva konsekvenser. Det smakar gott, hjärnans belöningssystem får sitt, du har en social samvaro och gör samma sak som gruppen (=positiv nedärvd förstärkare).  Även om du vet att detta inte är bra på lång sikt så är det just här och nu som är starkare i vårt konsekvenssystem än det som ligger på längre sikt.

Gamla vanor ger positiva konsekvenser

Så fungerar det även när vi lär oss nya saker.  Om det inte finns positiva förstärkare direkt , där och då, och varje gång när du använder din nya kunskap så kommer det förmodligen att finnas positiva förstärkare för att du istället gör som du alltid har gjort . Det gamla beteendet har större positiva fördelar. Oftast. Det går fortare att göra som man alltid har gjort, det är tryggare, mindre stressfyllt och det går åt mindre energi för det går på autopilot.

För att ändra beteenden krävs nya konsekvenser

Det är precis därför det är så svårt att fylla på ny kunskap och tro att det blir till nya beteenden. Det räcker inte med kunskap. Någon drivkraft behöver sen till för att bryta vanemönster. Drivkrafter bortom våra egna. Att någon frågar efter det nya. Att någon ser det vi gör och ger positiv feedback – även om det tar längre tid och blir fel i början.  Och att det sker nära i tiden, alltid och är positivt. Det är det som är nyckeln till att få utbildning att ”fungera”.

En utbildning är lätt – där hemma är det svårare

En utbildning är bara en inspiration och en kunskapspåfyllnad – till allra största delen – även om övningar finns med i programmet. Om det ska leda till ett nytt beteende krävs att miljön och drivkrafterna som vi ska utveckla beteenden i har ett konsekvenssystem som leder åt rätt håll.  Vi behöver hjälp från andra. Från chefer och kollegor för att våga, orka , prioritera och testa att göra något nytt.

Styr och se ditt eget konsekvenssystem

Om din ambition är att ändra på vanemönster eller utveckla nya beteenden -oavsett det har med sockerintag eller arbetssätt på jobbet att göra – tänk på att analysera ditt konsekvenssystem. Vad kan du göra själv för att få positiva förstärkare för det som du egentligen vet? Och vill göra? Hur kan du få fler glada tillrop för ett nytt beteende än ett gammalt?

Med dessa ord och tankar hoppas jag att din sommar blir precis så härlig och avkopplande som du vill att den ska bli.

Läs gärna Ledarskapets Psykologi – OBM – av Leif A Andersson i hängmattan. Där har du fler tankar kring just konsekvenssystem och beteenden.

Härliga sommarhälsningar, 

Maria Scullman


Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer

En kommentar
“Att veta och att göra – är två helt olika saker

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden