Kommunikation & samtalsmetodik

Att nå fram till olika typer av personer och att anpassa sitt sätt att agera och kommunicera är en konst. Social kompetens (EQ) är inget annat än en hög förmåga att kommunicera.

Kommunikation och samtalsmetodik handlar om det som vi brukar kalla för social kompetens där en viktig del är att förstå sig själv och andra och att kunna anpassa sitt sätt att kommunicera. Tydliga budskap, kroppsspråk, frågor och lyssnande liksom feedback och återkoppling är del av träningsmomenten. Vi tittar även på hur försvarsmekanismer kan störa kommunikationen och hur vi kan agera för att komma förbi dessa.

Före utbildningen görs en personlighetsanalys för kommunikationsstilar, DISC, som vi kommer att analysera och använda oss av under dagarna.

Under utbildningen får du en genomlysning av kommunikation och tekniker för att samtala i olika situationer med andra. Du stärker din egen förmåga genom både övningar och feedback samt bygger på din egen självinsikt via testet som görs.

Fika, lunch, kursmaterial samt en timmes fri support efter genomförd utbildning ingår.

Utbildningens innehåll

  • Kommunikation och uttryckssätt
  • Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
  • Personlighetsmönster och olika fokus i dialogen
  • Konsten att vara tydlig och få fram sin egen mening
  • Feedback och återkoppling
  • Konsten att lyssna in vad andra egentligen säger
  • Olika kraftfält i dialogen
  • Sinnestillstånd påverkar vår kommunikation
  • Att kunna påverka andras beteenden
  • Feedback och återkoppling
  • Att ta emot kritik
  • Social kompetens och socialt samspel
  • Att styra och leda samtal mot målet
  • Att hantera flera olika samtal och viljor i dialogen
  • Samtalsträning och rollspel med personlig feedback
  • Personlighetsanalys för kommunikationsstilar – DISC

Utbildningens mål

Att få kunskaper och konkreta verktyg för att stärka sin egen kommunikationsprofil i olika samtalssituationer.

Målgrupp

Alla som känner behov av att öka sin egen sociala kompetens och kommunikativa förmåga.

Förkunskaper

Inga direkta förkunskaper krävs.

E-learning ingår

Från och med 1 augusti 2016 innehåller alla utbildningar i vårt öppna program en e-learning under 6 månader.

Denna utbildning är lämplig att bygga på med:

Kommunikation & samtalsmetodik: utvecklingstrappa

Våra utbildningar är uppbyggda i moduler som går att bygga samman till långa utvecklingsprogram. Du kan också välja att gå ett steg i taget och utvecklas i den takt du behöver. Med hjälp av vår Ledaranalys™ får du vägledning om vilken utbildning som passar dig och hur du kan fortsätta din kompetensutveckling över tid. Du kan även höra av dig till någon av våra utbildningsrådgivare som sätter ihop din egen utvecklingstrappa tillsammans med dig.

Visa hela innehållet

Kommunikation & samtalsmetodik

Att nå fram till olika typer av personer och att anpassa sitt sätt att agera och kommunicera är en konst. Social kompetens (EQ) är inget annat än en hög förmåga att kommunicera.

Kommunikation och samtalsmetodik handlar om det som vi brukar kalla för social kompetens där en viktig del är att förstå sig själv och andra och att kunna anpassa sitt sätt att kommunicera. Tydliga budskap, kroppsspråk, frågor och lyssnande liksom feedback och återkoppling är del av träningsmomenten. Vi tittar även på hur försvarsmekanismer kan störa kommunikationen och hur vi kan agera för att komma förbi dessa.

Före utbildningen görs en personlighetsanalys för kommunikationsstilar, DISC, som vi kommer att analysera och använda oss av under dagarna.

Under utbildningen får du en genomlysning av kommunikation och tekniker för att samtala i olika situationer med andra. Du stärker din egen förmåga genom både övningar och feedback samt bygger på din egen självinsikt via testet som görs.

Fika, lunch, kursmaterial samt en timmes fri support efter genomförd utbildning ingår.

Utbildningens innehåll

  • Kommunikation och uttryckssätt
  • Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
  • Personlighetsmönster och olika fokus i dialogen
  • Konsten att vara tydlig och få fram sin egen mening
  • Feedback och återkoppling
  • Konsten att lyssna in vad andra egentligen säger
  • Olika kraftfält i dialogen
  • Sinnestillstånd påverkar vår kommunikation
  • Att kunna påverka andras beteenden
  • Feedback och återkoppling
  • Att ta emot kritik
  • Social kompetens och socialt samspel
  • Att styra och leda samtal mot målet
  • Att hantera flera olika samtal och viljor i dialogen
  • Samtalsträning och rollspel med personlig feedback
  • Personlighetsanalys för kommunikationsstilar – DISC

Utbildningens mål

Att få kunskaper och konkreta verktyg för att stärka sin egen kommunikationsprofil i olika samtalssituationer.

Målgrupp

Alla som känner behov av att öka sin egen sociala kompetens och kommunikativa förmåga.

Förkunskaper

Inga direkta förkunskaper krävs.

E-learning ingår

Från och med 1 augusti 2016 innehåller alla utbildningar i vårt öppna program en e-learning under 6 månader.

Nyhetsbrev

Ta del av våra utbildningar, tips och erbjudanden